DNV GL

Energiledelse og energieffektivisering

på Norsk sokkel

Nor
 
Eng
  • Hjem
  • Energiledelse
    • Planlegge
      • Komme godt i gang
      • Energikartlegging
      • Basislinje
      • KPIer
      • Mål
    • Utføre
      • Kompetanse, opplæring, bevisstgjøring
      • Intern og ekstern kommunikasjon
      • Rapportering
      • Driftskontroll
      • Feltutvikling
      • Anskaffelse
      • Prosjektstøtte
      • Energi- og klimaregnskap
      • Tiltak
    • Kontrollere og korrigere
      • Overvåking og Måling
      • Korrigerende og forebyggende tiltak
      • Interne revisjoner
      • Ledelsens gjennomgåelse og forbedringer
    • Verktøy
      • Tiltak
      • ISO 50001
      • Integrering med andre styringssystemer
      • Dokumentasjon
      • Les mer
  • Tiltak
  • KPIer
  • Energi- og klimaregnskap
  • Prosjektstøtte
    <
  1. Tilbake til resultatet
Tiltak 5: Thruster-kontroll

Det er mulig å unngå unødvendig bruk av thrustere ved å:

  • Stoppe thrustere ved gunstige værforhold. Økt fokus fra operatørene som har ansvar for styring av thrustere
  • Øke grensene for headingkontroll
  • Justere thruster kontrollsystem for å sikre jevnere justering av heading

Resultater (anslagene er usikre):

  • Spart dieselkostnad på ca. 1,0 mill. NOK/år
  • Spart NOx-avgift på ca. 50 000 NOK/år
  • Tiltakseffekt : Ca. 1500 Sm3 reduksjon i diesel/år
  • Utslippseffekt - Ca. 5 000 kg reduksjon i NOx / år

Repsol har gjennomført tiltaket på en av sine installasjoner i 2014.

Systemgruppe: Export and byproduct handling (30-39)
Tiltakstype: Driftsoptimalisering Investering: < 0,1 MNOK
Lønnsomhet: Lønnsomt Implementering: Gjennomført

Support

Kontakt oss

Om prosjektet

DNV GL Group

Norsk olje og gass

Energiledelse og
energieffektivisering

Kontaktperson: Trym Edvardsson

E-post: energiledelse@dnvgl.com

E-post: te@norog.no

Les mer om prosjektet