Hele organisasjonen må med!
Kontinuerlig forbedring innen energiledelse oppnås kun ved at alle blir mer engasjerte, motiverte og kunnskapsrike. Kulturen må ofte endres. Hvordan gjør man det? Kultur endres gjennom å påvirke folks holdninger og atferd, og ved at ledere går foran som gode eksempler.
Kultur må bygges sten for sten og krever fokus over lengre tid. I dette bildet er bevisstgjøring og kompetanseheving to viktige faktorer.
Hvordan motivere?
- Som energileder kan du bidra med tips og råd på hvordan alle kan involvere seg
- Vi blir alle motiverte av en topp-ledelse som setter dette på dagsordenen. Finn derfor en ildsjel-alliert i ledelsen og be dem om å spre budskapet på sitt nivå og ut i organisasjonen.
- Husk å kommunisere oppnådde resultater underveis (både miljømessige og finansielle) og koble resultatene opp mot de mål som er satt

Hva skal gjøres
Bevisstgjøring er noe "alle i selskapet" bør involveres i fordi energiledelse handler om en felles dugnad. Bevisstgjøring handler i stor grad om å forstå:
- Fordelene med energieffektivisering for miljøet og for selskapet (her er, for mange, linken til kostnader viktig)
- Nødvendigheten med å drive i samsvar med egen energipolitikk
- Kravene som er nedfelt i sitt eget energiledelsessystem
- Hva som skjer dersom man ikke styrer i henhold til ledelsessystemet
- Hvordan egen adferd og holdninger kan påvirke energiforbruk, og bidra til å nå felles energimål
- Oppgaver, ansvar og kompetanse nødvendig for å implementere energiledelse inn i sine egne relevante arbeidsområder
Kanaler for økt bevissthet |
---|
|
Kompetanseutvikling er mer enn bevisstgjøring. Dette trengs for de som er direkte involvert i energiledelse og for personell som kan påvirke energiforbruket spesielt. Dette gjelder også personer som jobber på vegne av organisasjonen.
For en systematisk tilnærming anbefaler vi at dere setter opp en matrise med kompetanse-elementer som de forskjellige rollene bør ha, gjør en gap-analyse i forhold til dagens status, og bruker dette som verktøy for å planlegge og gjennomføre opplæring.
Kompetanseutvikling går i to retninger:
- Energiledelse i seg selv – hvordan de involverte forstår, bruker og kontrollerer systemet for energiledelse
- Teknisk forståelse – ekspertise for å samle inn data og analysere energibruk, samt identifisere, vurdere og implementere gode forbedringstiltak
Innen energiledelse kan dere vurdere å lage egne interne kurs eller å leie inn konsulenter for eksterne kurs. Dette kan være innen energikultur, prinsippene rundt energiledelse, implementering i styringssystemet, etc. For den ansvarlige for energiledelse kan andre kurs også vurderes, f.eks. innen kommunikasjon, og prosjektledelse.
Innen teknisk forståelse er erfaringsoverføring mellom skift, og plattformer verdifullt. Det kan også tenkes at fagmiljøer innad i lisensen setter seg sammen en dag i året for å utveksle erfaringer og ideer for hvordan ting kan gjøres bedre. Tekniske kurs kan også arrangeres med utstyrsleverandører.
Hvem bør involveres
Energiteamet bør ha en sentral rolle i utvikling av materiale, fremgangsmåte og evaluering for bevisstgjøring og opplæring. Inkluder også følgende roller, avhengig av omfang og hensikt:
- Intern kommunikasjon
- Andre tekniske disiplin ledere som ikke er del av energiteamet
- Topp-ledelse (f.eks. leder for utforsking og drift, HMS leder på gruppenivå, teknologidirektør, COO)
Hva skal dokumenteres
For kompetanse, opplæring og bevissthet skal følgende kunne dokumenteres:
- Identifikasjon av opplæringsbehov, og tiltak truffet for å møte dette behovet
- Opplæringsdokumentasjon for at alle har gjennomgått grunnkurs innen energiledelse (f.eks. energipolitikk, mål, etc.).
- For roller som kan påvirke energiforbruket spesielt bør dette inn i stillingsbeskrivelse og opplæring, og dokumenteres på lik linje som det gjøres innen kvalitet, helse og sikkerhet.
Utfordringer, løsninger
Her ønsker vi å høre mer om deres utfordringer!
Energiledelse i praksis
Engie diskuterer energiledelse i sitt internmagasin |
---|
![]() |
Hvor finner du dette i ISO 50001?
- Kapittel 4.5.2 – Kompetanse, opplæring og bevissthet