Forbedringer fra dagens situasjon oppnås ved tiltak. Gjennom styringssløyfen vil det stadig avdekkes muligheter, men man trenger også et system for å fange opp idéene, vurdere og prioritere disse, samt implementere. Over tid er evalueringen av effekten av implementerte tiltak minst like viktig.
Mange av selskapene har allerede etablert egne tiltakslister for å holde oversikt over vurderte og gjennomførte tiltak. Dette er et nyttig verktøy for å overføre kunnskap om en installasjon til en annen. Videre fungerer det også godt for å synliggjøre og kommunisere forbedringer underveis.
Tiltaksprosessen
Tiltaksprosessen brukes for å planlegge og gjennomføre tiltak som vil bedre energieffektiviteten. En gruppeoppgave fra prosjektet bidro til å identifisere barrierer (rødt) og muligheter (grønt) sortert for de ulike trinnene gjennom tiltaksprosessen. De viktigste er illustrert i diagrammet nedenfor.
En annen gruppeoppgave fra prosjektet samlet sammen gode idéer for tiltaksprosessen. Kulturendring står sentralt, og som energileder/del av energiteamet må dere tørre å utfordre etablerte sannheter ("slik har vi alltid gjort det"). Et faktabasert beslutningsunderlag som vurderer både sannsynligheter og konsekvenser for oppside og nedside hjelper i diskusjonene.
Hvordan identifisere forbedringspotensialet |
---|
|
Prioriter tiltak |
---|
|
Hvordan sette opp tiltakslister
Bruken av tiltakslister vil variere fra selskap til selskap. Noen har den kun for informasjonsoppbevaring, mens andre bruker den aktivt inn for å overvåke fremgang med tanke på for eksempel reduksjon av CO2 utslipp.
Eksempler på formål inkluderer:
- Plukkliste for gode ideer
- Oversikt og referanse over muligheter og erfaring
- Input for å stille gode spørsmål for nye anlegg eller prosjekt
Uavhengig av formål er det også noen praktiske råd:
- Ha en eier av listen (f.eks. energileder), men husk at innspill må komme fra drift/teknisk
- Effekt etter implementert tiltak bør følges opp over tid
- La listen være et levende dokument som modnes med erfaring
- Hold listen kort og konkret
De fleste bruker en Excel-basert liste. Selv om det er mange detaljer for tiltakene som kan inkluderes, begynn med de viktigste. En liste over kategorier er gitt nedenfor, og du kan finne et eksempel på et standard Excel-oppsett her.
Kategorier | Definisjon av kategorier |
---|---|
ID# | Nummerering av tiltakene slik at man lettere kan referere til hvert enkelt tiltak |
Beskrivelse | Kort beskrivelse av tiltaket |
Systemgruppe | Systembeskrivelse, f.eks. fra NORSOK Z-DP-002 |
Tiltakstyper | Operativt (endring i arbeidsprosess) og/eller modifikasjoner |
Modenhet | Erfaringsgrunnlag med tiltaket (vurdert/implementert) |
Tiltakseffekt | Kvantitativ beskrivelse av endring (energirelatert) inkludert enhet |
Utslippseffekt | Tiltakseffekt konvertert til utslippsreduksjon (CO2 og/eller NOx) inkl. enhet |
Investering (MNOK) | Total investeringskostnad for tiltaket |
Driftskostnader (MNOK/år) | Tiltakets påvirkning på driftskostnader (kan være positiv/negativ) |
Forventet lønnsomhet | Omtrentlig vurdering, investeringer, driftskostnader, skatter og avgifter |
Finansierings-mulighet | Indikasjon på finansieringskanaler som kan være aktuelle for et slikt tiltak |
Internt innsalg av business case hos selskapene
En mal for innsalg av business case internt i selskapene for enkelttiltak ble utviklet som en del av prosjektet. Denne ble utviklet basert på innspill fra deltagerne i prosjektet og du kan lese mer om det under i Prosess for business case.
Prosess for business case |
---|
For å få gjennomslag for et business case foreslåes det en trinnvis prosess for vurdering av viktige og kritiske faktorer. Sentralt i dette er kost-nytte arbeid, involvering av beslutningstagere, bruk av egne tiltakslister, og et godt opparbeidet beslutningsgrunnlag. I tillegg inngår bruk av beregningsverktøyet, som du kan lese mer om her. Malen for business caset kan lastes ned her. Last ned tips og råd fra prosjektarbeidet her. |