DNV GL

Energiledelse og energieffektivisering

på Norsk sokkel

Nor
 
Eng
  • Hjem
  • Energiledelse
    • Planlegge
      • Komme godt i gang
      • Energikartlegging
      • Basislinje
      • KPIer
      • Mål
    • Utføre
      • Kompetanse, opplæring, bevisstgjøring
      • Intern og ekstern kommunikasjon
      • Rapportering
      • Driftskontroll
      • Feltutvikling
      • Anskaffelse
      • Prosjektstøtte
      • Energi- og klimaregnskap
      • Tiltak
    • Kontrollere og korrigere
      • Overvåking og Måling
      • Korrigerende og forebyggende tiltak
      • Interne revisjoner
      • Ledelsens gjennomgåelse og forbedringer
    • Verktøy
      • Tiltak
      • ISO 50001
      • Integrering med andre styringssystemer
      • Dokumentasjon
      • Les mer
  • Tiltak
  • KPIer
  • Energi- og klimaregnskap
  • Prosjektstøtte
    <
  1. Tilbake til resultatet
Tiltak 46: Ombygging av gasseksport på Volve

Ombygging av gasseksportsystemet med en mindre kompressor ble gjennomført på Volve og dette ga et lavere effektbehov. Dette førte til besparelser på ca. 48 500 tonn CO2 per år.

Mærsk Inspirer er en jack-up rigg med produksjonsutstyr ombord, derav navnet Volve. Riggen er utstyrt med to Lav Nox Dual Fuel (gass/diesel) kraftturbiner av typen Solar Titan på ca 12,5 MW hver. Modifikasjon av gasskompressor i 2014 har medført lavere behov for kraft og dette førte til at det per januar 2015 kun kjøres en gassturbin og en dieselgenerator i parallell når det er nødvendig. Hovedfokus i 2015 blir å minimere bruken av dieselgeneratoren.

Oppnådd tiltakseffekt er ca. 22 MSm3 gass og sparte driftskostnader med ca 49 mill. NOK/år.

Statoil har implementert tiltaket på Volve.

Systemgruppe: Main process systems (20-29)
Tiltakstype: Modifikasjon Investering: 10 - 50 MNOK
Lønnsomhet: Lønnsomt Implementering: Implementert

Support

Kontakt oss

Om prosjektet

DNV GL Group

Norsk olje og gass

Energiledelse og
energieffektivisering

Kontaktperson: Trym Edvardsson

E-post: energiledelse@dnvgl.com

E-post: te@norog.no

Les mer om prosjektet